Over mij, Michel Halleen (1951)

Het was september 2000 toen ik bij Everwijnsgoed de expositie van Afrikaanse beelden bezocht. Bij de ingang stond een antieke lessenaar met daarop een wervende tekst voor een workshop beeldhouwen, te houden op het erf van Everwijnsgoed. Daar zette ik mijn naam op de intekenlijst.

Wilfred Tembo, een beeldhouwer uit het Zimbabwaanse kunstenaarsdorpje Tengenenge, hielp me op weg om mijn eerste beeld te maken. Mij stond een eenvoudige vorm voor ogen, met een opening erin. Hoe doe je dat zonder boormachine? Dat werd me snel duidelijk.

Ik begon het leuk te vinden en maakte thuis het beeld af. Voor de eindafwerking met brander en wax was ik nog wel aangewezen op de werkplaats bij Everwijnsgoed. Thuis even naboenen voor de glans. Dat eerste beeld heb ik “Vlam” genoemd en staat nog steeds bij mij in de tuin.

"

Het beeldhouwen

lJe kunt op twee verschillende manieren met een beeld beginnen: Met een ruw stuk steen, of met een gezaagd blok. Als beginner start je meestal met een ruwe steen. Dat is nog niet zo eenvoudig als het lijkt. Er komt niet alleen handvaardigheid bij kijken, maar ook ruimtelijk inzicht: wat kan ik er uit halen, of kan dat wat ik voor ogen heb wel uit die steen?

Je kunt ook starten met een vooropgezet doel. Je maakt dan een aantal schetsen en/of een kleimodel om de afmetingen van het te zagen stuk steen te bepalen. Professionele beeldhouwers gaan zo te werk. Het maken van een keuze uit de mogelijkheden van een ruwe steen, dat is een lastig onderdeel van het beeldhouwen. Soms is de steen niet toereikend om het bedoelde beeld in zijn geheel weer te geven. Dat lijkt rampzalig, maar in de praktijk valt dat mee. Je kunt zo’n tekort ook opzettelijk gebruiken en de steen daar onbewerkt laten. Dat geeft  vaak een mooi contrast.

"

Afwerken en exposeren

   Het is een kwestie van stijl in hoeverre je een beeld afwerkt. Ikzelf laat dat van het onderwerp afhangen, al gaat mijn voorkeur uit naar hoogglans omdat daarmee tekening en kleur van de steen het best tot hun recht komen. “Hoe lang bent u nou met zo’n beeld bezig?” is een veel gestelde vraag. Ruwweg gezegd: “Tussen drie weken en drie maanden, afhankelijk van de grootte en de hardheid van de steen.” Het maken van een setje mussen in serpentijn bijvoorbeeld duurt drie weken en de marmeren open oloïde nam drie maanden in beslag.

Vanaf het begin waren de reacties op mijn werk enthousiast. Toch had ik toen grote moeite om de beelden te verkopen. Tegenwoordig gaat me dat veel makkelijker af en tenslotte doe je er een ander ook een groot plezier mee. Vooral de kleine vogeltjes zijn erg populair. Inmiddels heb ik aardig wat ervaring opgedaan met tentoonstellingen in onder andere het Everwijnsgoed, de Renkumse Kunstroute, diverse markten en het Papiermuseum in Renkum.

Stuur je bericht

“Heb je een vraag over het maken van beelden stuur dan je bericht . Antwoord krijg je altijd.”